بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند نذرشان را در دفتر نذورات حرم مطهر ادا کنند. انگار همین که نامی از زائران در آن سیاهه‌ها ثبت شود، شیرینی نذر را بیشتر و بیشتر می‌کند.

مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با قدس: مردم باید بدانند نذرها چه می‌شود

با مرحوم پدرم که به حرم می‌آمدیم، زیارت حضرت رضا(ع) شکل دیگری پیدا می‌کرد. پدرم به آداب و ترتیب زیارت بسیار اهمیت می‌داد که در نظر من، تشرف به حرم مطهر را دوست‌داشتنی‌تر می‌کرد. سرزدن به دفتر نذورات و نذر کردن مبلغی وجه نقد، جزو همان آداب بود. هنوز هم لابه‌لای کتاب‌ها و کاغذهایی که از مرحوم پدرم به یادگار مانده، رسیدهای قدیمی نذورات را می‌بینم و پرت می‌شوم به سال‌های کودکی.

دفتر نذورات حرم مطهر هست و بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند نذرشان را آنجا ادا کنند. انگار همین که نامی از زائران در آن سیاهه‌ها ثبت شود، شیرینی نذر را بیشتر و بیشتر می‌کند.

با مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی درباره ترویج نذر گفت‌وگو کردم. نقطه‌نظرهای علیرضا اسماعیل‌زاده که برگرفته از سال‌ها تجربه است، حتماً می‌تواند در ترویج نذر راه‌گشا باشد. بریده‌هایی از نظرات را در ادامه می‌خوانید.

اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانی

اطلاع‌رسانی در بحث نذر کاملاً مؤثر است. دراین زمینه علاوه بر زائران و مجاوران بارگاه مطهر امام هشتم(ع)، باید به عموم مردم و افکار عمومی توجه داده شود تا مردم از برکات نذر و نذورات مختلف و همچنین منابع و هدایای دریافتی از ناذران گوناگون و موارد مصرف آن‌ها براساس نیات ناذران مطلع شوند. یعنی عموم مردم باید متوجه شوند این نذورات و هدایای دریافتی به چه صورت و به چه شکلی (مطابق نیات ناذران) به مصرف می‌رسد.

اطلاع‌رسانی به‌موقع و مؤثر حتماً می‌تواند ضمن اعتمادسازی و جلب اطمینان مردم در این زمینه، بستر و زمینه مناسب برای توسعه و گسترش فرهنگ نذر و مشارکت عموم مردم در این امر خداپسندانه و عام‌المنفعه را هم فراهم کند. البته این امر با همت آستان قدس رضوی و همکارانمان در اداره کل نذورات این تشکیلات مقدس و با روش‌های گوناگون اطلاع‌رسانی که در عصر حاضر وجود دارد مانند روش‌های سمعی و بصری، استفاده از مطبوعات، روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب، استفاده از اینترنت و فضای مجازی و کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، صدا و سیما، رسانه‌های گروهی و ارتباط جمعی و با همکاری متخصصان و کارشناسان امر اطلاع‌رسانی و رسانه در حال جریان است، اما باید توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه، به صورت مؤثرتر و گسترده‌تر و همچنین تخصصی‌تر انجام شود.

از برکات نذر بنویسید

به‌نظرم شما خبرنگاران در این فقره می‌توانید بسیار نقش داشته باشید. انجام مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای موردی درباره اقدامات انجام شده در زمینه نذورات در این آستان مبارک و همچنین مصاحبه‌های جذاب با ناذران و به‌ویژه ناذران عمده که از سوی اداره کل نذورات آستان قدس رضوی معرفی می‌شوند، در اطلاع بیشتر مردم از موضوع نذر و برکات آن در زندگی انسان‌ها و ازجمله ناذران می‌تواند ثمربخش واقع شود. این کار باید با همکاری رسانه‌های ارتباط جمعی گوناگون، روزنامه‌ها، مطبوعات و... و انتشار آن به روش‌های مختلف بیش از گذشته انجام شود.

بسترسازی برای دریافت نذورات

بسترسازی مناسب و مفید برای دریافت نذورات مردمی با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در فناوری‌های نوین و ابزارها و سامانه‌های تبادل و دریافت وجوه نقد و دریافت هدایا و نذورات باید انجام شود.

دریافت نذورات و هدایای مردمی نباید صرفاً به حضور مردم در بارگاه مطهر امام رضا(ع) و یا دفاتر نذورات حرم مطهر محدود شود. بسیاری از ناذران محترم و علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام هشتم(ع) درخواست دارند از سراسر کشور و دنیا با اداره کل نذورات آستان قدس رضوی ارتباط برقرار کنند و وجوه نقدی و یا نذورات و هدایای غیرنقدی خود را به آستان مقدس و حرم مطهر امام رضا(ع) تقدیم کنند. البته به‌منظور تسهیل و تسریع در این زمینه اقدامات خوبی از سوی اداره کل نذورات حرم مطهر رضوی انجام شده، مانند دریافت نذورات به صورت الکترونیکی و استفاده از سامانه‌ها و درگاه‌های مختلف مربوط به این زمینه که این امکان برای عموم مردم فراهم شده بتوانند نذورات خود را به روش مناسب و راحت‌تر و با درج مشخصات ناذران و نیات آنان به انجام رسانند. این سخن به این معنی است که باید با روش‌های نوین و سامانه‌های مناسب پرداخت،  مانند پرداخت الکترونیکی، اینترنتی و... روش‌های دریافت راحت‌تر و سریع‌تر نذورات مردمی از سراسر کشور و دنیا را هرچه بیشتر فراهم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.